HULP ADVIES INFORMATIE VOOR CLIËNTEN VAN ORIONIS EN ALLE MINIMA OP WALCHEREN
BEL ONS
×
BEL ONS
  • Start
  • Over de SCW
    • Privacystatement
  • Nieuws
    • Eenvoudige uitleg
    • Informatieve videos
  • Spreekuur en contact
    • Contactformulier
    • Kalender
  • Nieuwsfeeds
  • Vacature
  • SCW actueel
BEL ONS
  1. U bevindt zich hier:  
  2. Startpagina
  3. Nieuws
  4. Sociale Dienst en uw persoonlijke gegevens

Let op: de SCW houdt woensdag 21 mei geen spreekuur !

Wel zijn we per mail en telefoon bereikbaar.

Gegevens
Categorie: Nieuws en informatie
Gepubliceerd: 28 november 2016

Sociale Dienst en uw persoonlijke gegevens

De bevoegdheid om gegevens op te vragen is naar zijn aard begrensd; informatie die niet nodig is om te kunnen beslissen, mag niet worden opgevraagd. Cliënten hebben recht op inzage, correctie,en informatieverstrekking: wat wordt verzameld, waarom en wat er wordt doorgegeven.

Een sociale dienst (valt onder de wet Suwi, Participatiewet en Wet bescherming persoonsgegevens) mag niet zo maar alles vragen. Ze mogen alleen persoonsgegevens verzamelen die echt noodzakelijk zijn. Dat kan zijn om het recht op bijstand te bepalen en te kunnen ondersteunen bij het zoeken naar werk.

  • de naam, adres en leeftijd
  • de samenstelling van het huishouden
  • het inkomen en het vermogen
  • opleiding en werkervaring.


Sommige gegevens mogen niet verwerkt worden. Dat zijn bijvoorbeeld gegevens over je afkomst (etnische achtergrond), strafrechtelijk verleden en gezondheid.  Daarvoor gelden dus nóg striktere eisen.  Gegevens over gezondheid mogen alleen worden verwerkt als ze belangrijk zijn voor de re-integratie in verband met ziekte of arbeidsongeschiktheid.
De cliënt moet toestemming geven en de ambtenaar heeft een plicht tot  geheimhouding.  De sociale dienst moet de cliënt uitleggen welke gegevens er worden verzameld, waarom dat gebeurt, waar de gegevens vandaan komen en wat  er met de gegevens wordt gedaan. De sociale dienst moet ervoor zorgen dat de persoonsgegevens van cliënten  zijn beveiligd. Gegevens die niet meer worden gebruikt, moeten worden vernietigd. 

 

Binnen een sociale dienst mogen ambtenaren alleen gegevens van hun cliënt zien die zij nodig hebben om hun taak uit te kunnen voeren. Dus niet alle ambtenaren mogen alle gegevens inzien. Bovendien hebben ze een geheimhoudingsplicht.

Met het Burgerservicenummer kan de sociale dienst al direct heel veel persoonsgegevens inzien die bij andere instanties van de overheid bekend zijn. Dat gaat via het zogenaamde Suwinet: de burger hoeft niet telkens bij  elk loket hetzelfde verhaal te vertellen. Suwinet is geregeld in de wet SUWI.  Het Suwinet is een elektronische snelweg. Alleen bepaalde instanties krijgen toegang tot het Suwinet. Zo kunnen zij gegevens van burgers inzien die al ergens anders bij de overheid bekend zijn. Ze mogen niet álle gegevens  inzien. Alleen de informatie die zij nodig hebben om hun werk uit te voeren.  

 

De sociale dienst mag alleen gegevens inzien die nodig zijn om het recht op bijstand te bepalen en voor het helpen bij het zoeken naar werk.
Dat zijn gegevens over: met wie je in huis woont, je partner en kinderen; je huidige werk en al je voorgaande banen en wat je daar hebt verdiend; opleidingen; inkomen, uitkeringen, nu en in het verleden;  je auto, caravan, aanhanger; heffingskortingen en toeslagen, rekeningnummers en banksaldo’s.

 

De wet SUWI bepaalt:

  • welke instanties Suwinet mogen gebruiken om gegevens in te zien  (gebruikers);
  • welke instanties hun cliëntgegevens mogen laten inzien (bronnen);
  • welke maatregelen bronnen en gebruikers moeten nemen om het gebruik goed te regelen en te beveiligen; dat zij moeten laten zien (op papier) dat zij zorgvuldig met gegevens  omgaan. 

De gemeente moet vaststellen welke ambtenaren welke gegevens nodig  hebben bij de uitvoering van hun taak (autorisatie).  Iedere gemeente moet controleren of iedereen zich aan de regels houdt.Van elke ambtenaar moet worden bijgehouden van wie hij welke gegevens raadpleegt. Dat heet ‘loggen’: een overzicht maken van het gebruik. De sociale diensten krijgen log-rapportages over het gebruik van het  Suwinet. De sociale diensten moeten zelf log-rapportages regelen over  het gebruik van hun eigen computersystemen om zo te controleren of  er zorgvuldig wordt gewerkt. In de lograpportages kunnen ze zien of er bijvoorbeeld buiten kantoortijd persoonsgegevens zijn opgezocht. Of dat er gegevens zijn bekeken van burgers die geen cliënt zijn en met wie de  ambtenaar dus niks te maken heeft. De sociale dienst moet verder een beveiligingsplan hebben: wat wordt er gedaan om veilig om te gaan met de persoonsgegevens. De sociale dienst  moet voldoen aan de veiligheidsnormen die voor de hele gemeente gelden. 

 

De sociale dienst moet verder een beveiligingsplan hebben: wat wordt er gedaan om veilig om te gaan met de persoonsgegevens. De sociale dienst moet voldoen aan de veiligheidsnormen die voor de hele gemeente gelden. Deze basisnormen staan in de zogenaamde Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (de BIG). Die normen gaan over het afsluiten van dossierkasten tot en met het beveiligen van computers tegen hacken. Sociale diensten moeten daarnaast óók voldoen aan extra veiligheidseisen die staan in het zogenaamde SUWI-Normenkader. De gemeente moet  controleren of de dienst daaraan voldoet. De uitkomsten van die controle moeten in een rapport worden opgenomen. Dat rapport, de verantwoording, moet naar het college van B&W. Het college van B&W is verantwoordelijk voor het omgaan met persoonsgegevens. Het college moet periodiek aan de gemeenteraad  een rapport sturen om zich te verantwoorden over het gebruik van de persoonsgegevens in de hele gemeente. Daarin moet duidelijk staan hoe veilig de sociale dienst met gegevens van cliënten is omgegaan.

 

Persoonsgegevens mogen alleen worden verzameld als het gaat om duidelijk omschreven en strak bepaalde doeleinden. De doelbinding. Voor de sociale diensten is uitvoering van de wet SUWI en de Participatiewet de doelbinding. Zij mogen dus alleen persoonsgegevens verzamelen voor de uitvoering van doeleinden die in die wetten zijn vastgelegd. Ze mogen de gegevens niet gebruiken voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Behalve als dit wordt vastgelegd in de wet. Het uitwisselen van gegevens/gegevensoverdracht binnen het sociaal domein (bijvoorbeeld tussen Porthos en Orionis) is niet zo voor de hand liggend als tegenwoordig wel wordt beweerd. Dat het nou eenmaal makkelijker werkt, is onvoldoende reden. De Participatiewet staat minder toe toe (doelbinding) als het gaat om opvragen van gegevens/inwinnen van informatie dan de WMO.

 

De overheid moet kunnen garanderen dat gegevens van burgers in veilige  handen zijn. Dat geldt des te meer voor al die zeer persoonlijke gegevens die van bijstandscliënten worden opgeslagen.  

 

Bron: o.a. Landelijke Cliëntenraad/Yvet Bommeljé

Factsheet Privacy - Landelijke Cliëntenraad

 

Vorig artikel: Autoriteit persoonsgegevens over uitkering Vorige Volgende artikel: Collectieve Zorgverzekering Gemeenten 2017 Volgende

Vacature; doe en denk je mee met ons mee?

Doe en denk je mee met ons mee? We hebben plaats voor nieuwe leden uit gemeenten Vlissingen en Veere. Maar reageer ook gerust als je in gemeente Middelburg woont. De SCW komt op voor de belangen van cliënten van Orionis (bijstandsgerechtigden en alle Walcherse minima, maar bijvoorbeeld ook mensen die beschut werken.) Dat doen we door overleg met en adviezen aan Orionis en de Walcherse gemeenten. Ook bieden we hulp, informatie en advies aan clienten via onze spreekuren. Zo spreken en helpen we veel mensen uit de doelgroep. Dat helpt ons ook bij het bundelen van signalen. De SCW biedt een fijn team met behulpzame leden. Er zijn verschillende manieren waarop je je bij de SCW kunt inzetten. Je krijgt de gelegenheid om workshops te volgen om je kennis te vergroten. Er is een kostenvergoeding en er wordt bijvoorbeeld een laptop/tablet voor de vrijwilligerswerkzaamheden beschikbaar gesteld. (Reële extra kosten kunnen gedeclareerd worden.) Voorafgaand aan het lidmaatschap is er een kennismakingsperiode waarin we samen ontdekken of het lidmaatschap iets voor je is. Spreekt dit je aan? Neem dan eens contact op via het vacatureformulier. De SCW is een vertegenwoordiging voor en door cliënten. Wij nodigen dan ook nadrukkelijk cliënten uit om te reageren op de vacature!

Kom je er met de zorgverzekeraar niet uit?

SKGZ is door de overheid aangewezen als officiële geschilleninstantie voor de zorgverzekeringen. Lees meer.

Deze app maakt een tekst eenvoudiger

Lees Simpel App. Helpt mensen om moeilijke brieven te lezen. Klik hier.

Huurdersmeldpunt

Sinds 1 januari 2024 heeft elke gemeente een meldpunt voor ongewenst verhuurgedrag. Hier kunnen huurders of woningzoekenden (anoniem) terecht met vragen of klachten over het gedrag van hun verhuurder.

  • Middelburg
  • Veere
  • Vlissingen

Giftenbeleid Walcheren

Krijgt u wat boodschappen of geld als extraatje of om u te helpen? Dit is een gift. U hoeft dit pas door te geven aan Orionis als de gift meer is dan
€ 1200 per kalenderjaar. Giften van bijvoorbeeld de Voedselbank, stichting Riki en Leger des Heils tellen niet mee en hoeft u niet door te geven.
De regels over giften en bijstandsverlening staan in beleidsregels. Deze beleidsregels zijn gepubliceerd en te lezen op de website overheid.nl

Het giftenbeleid regelt de voorwaarden en het bedrag aan giften dat wordt vrijgelaten. En wanneer smartegelden en schadevergoedingen worden vrijgelaten. Het is geen minimaregeling.

Juridisch Loket op Walcheren

Het Juridisch Loket vindt u in de Bibliotheek in Middelburg

Uitkeringsdata Orionis en data toeslagen Belastingdienst

  • Data inkomstenbriefje en uitkeringsdata Orionis 2025 
  • Uitbetalingsdata toeslagen Belastingdienst 2025

Informatie hoogte uitkering

  • Algemene informatie minimumloon
  • Hoogte uitkering 2024 en normen minimaregelingen Walcheren
  • Schatting belastbaar inkomen 2024
  • Schatting belastbaar inkomen 2023
  • Schatting belastbaar inkomen 2022
  • Uitkeringsbedragen per 1 januari 2023
  • Uitkeringsbedragen per 1 juli 2023

Inkomen, vermogen en hoogte van toeslagen

  • Inkomen en hoogte zorgtoeslag per maand
  • Vermogen en zorgtoeslag
  • Overzicht informatie huurtoeslag
  • Vermogen en huurtoeslag

Kalender

View Full Calendar
No events

Zoeken


Veilig online

  • Informatie en cursussen over veilig internet gebruik

Wat verandert er voor mij in 2025

Check het hier

Moelijke taal

Klik hier voor Het Meldpunt Moeilijke Taal

Sociaal Juridische Kaart

  • https://sociaaljuridischekaart.nl/

Jaarverslagen

  • Hier vindt u ons jaarverslag 2017
  • Hier vindt u ons jaarverslag 2018
  • Hier vindt u ons jaarverslag 2019
  • Hier vindt u ons jaarverslag 2020/2021
  • Hier vindt u ons actuele overzicht

Toeslagen; hulp bij herstel voor gedupeerden

  • https://herstel.toeslagen.nl/
  • https://www.gelijkwaardigherstel.nl
  • Brede ondersteuning gedupeerden Middelburg & Veere
  • Brede ondersteuning gedupeerden Vlissingen

(Minima)regelingen op een rij

  • Laag inkomen en weinig vermogen
  • Gratis Dal Vrij abonnement
  • Bijzondere bijstand 
  • Individuele inkomenstoeslag
  • Chronisch zieken/gehandicapten
  • Zorgverzekering Gemeenten
  • Fonds Cultuur, Sport en Onderwijs
  • Volwassenfonds-sport-en-cultuur
  • Studietoeslag 
  • Jeugdfonds Sport en Cultuur
  • Kinderopvang medische indicatie
  • Lening aanvragen
  • Vrijwilligerspremie
  • Kwijtschelding
  • Andere organisaties
  • Toeslagen
  • Kinderbijslag
  • Dubbele kinderbijslag

Noodfondsen e.d.

  • Kleding nodig?
  • Individuele hulpverlening langdurig zieke of gehandicapte personen in financiële nood
  • Papefonds*
  • Voedselbank
  • Kledingbank
  • Leger des Heils
  • Kinderkosten (via St. Leergeld)
  • Speelgoedbank
  • Stichtinggoedvoorelkaar
  • https://cityseeds-middelburg.nl/
  • https://onlinedierenvoedselbank.nl/

*Let op: we hebben begrepen dat er bij Papefonds één keer aangevraagd mag worden. Doe je zelf niet tekort bij die ene aanvraag.

Wat mag de sociale recherche?

  • Informatie over onderzoek naar fraude door de Sociale Recherche

Woonlasten berekenen

  • Welke huur kunt u betalen? Bereken het hier.

Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO)

Het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) helpt burgers, bedrijven en organisaties bij het corrigeren van een fout in een overheidsregistratie. Als u denkt dat er iets mis is met uw gegevens, neemt u altijd eerst contact op met de organisatie die verantwoordelijk is voor die gegevens. Komt u er niet uit? Meld u dan bij het MFO.

Kwijtschelding Sabewa

De SCW helpt, neem gerust contact op.

Samen sterker

teacher and group diverse students classroom, inclusion
teacher and group diverse students classroom, inclusion vector illustration
group of people back with we can do it message in speech bubble
group of people back with we can do it message in speech bubble vector illustration design

Woon je met partner, familie en/of andere medebewoners?

Klik hier voor informatie over jouw situatie

Signalenrapport cliënten

  • Cliëntcontactrapportage 2017
  • Cliëntcontactrapportage 2018
  • Cliëntcontactrapportage 2021

DISCLAIMER & VERANTWOORDING

Aan de informatie op deze website kunnen geen rechten worden ontleend. Afbeeldingen (behalve foto's en het SCW logo) op deze website zijn afkomstig van vecteezy.com

Copyright Sociale Cliëntenraad Walcheren 2012 - 2025

Website: Marischka Duinkerken