Toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening niet laagdrempelig en breed genoeg
Gemeenten bieden mensen met problematische schulden niet altijd een laagdrempelige en brede toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening. Er is op verschillende punten verbetering mogelijk. Dat concludeert de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, na een verkennend onderzoek onder tien gemeenten en een gemeenschappelijke regeling. In zijn rapport Een open deur? Een onderzoek naar de toegang tot de gemeentelijke schuldhulpverlening presenteert hij uitgangspunten waarmee gemeenten de toegang tot de schuldhulpverlening kunnen verbeteren om zo de effectiviteit te vergroten.
De Nationale ombudsman is van mening dat gemeenten mensen met problematische schulden ruimhartig moeten toelaten in het schuldhulptraject. Van Zutphen: 'Met schuldhulpverlening kunnen gemeenten mensen uit problematische situaties helpen. Het is daarom van doorslaggevend belang dat de deur van schuldhulpverlening wijd open staat.'
De ombudsman vindt dat iedereen die zich aanmeldt voor schuldhulpverlening zijn situatie moet kunnen toelichten in een persoonlijk gesprek. Daaraan moeten gemeenten geen voorwaarden stellen in de vorm van bijvoorbeeld het eerst invullen van formulieren of het volgen van workshops, met de kans dat mensen met problematische schulden voortijdig afhaken (De Sociale Cliëntenraad Walcheren is het hier van harte mee eens) Ook vindt de ombudsman dat gemeenten geen doelgroepen bij voorbaat moeten uitsluiten. Van Zutphen: 'Gemeenten behoren iedere aanvraag individueel en integraal te beoordelen. Ze moeten naar de persoonlijke omstandigheden van de aanvrager kijken en ervoor zorgen dat hun beslissing niet onredelijk is.’
Het besluit of iemand wordt toegelaten tot een schuldhulptraject moeten gemeenten altijd duidelijk, begrijpelijk, gemotiveerd en op papier afgeven (schriftelijk), en als dat nodig is toelichten in een gesprek.
De komende maanden gaat de Nationale ombudsman na in hoeverre alle bij hem aangesloten gemeenten volgens deze uitgangspunten werken. In de zomer van 2018 publiceert hij hierover een vervolgonderzoek.
Lees hier het rapport: Een open deur
Bekijk hier de samenvatting van het rapport
Bron: Nationale Ombudsman
Inloopspreekuur Schuldhulpverlening (SHV) Orionis: elke dinsdag van 9.00 tot 12.00 uur.
Of neem contact op met Maatschappelijk Werk Walcheren (MWW) Wil je (eerst) meer informatie dan kun je bij de Sociale Cliëntenraad Walcheren terecht. Bezoek ons inloopspreekuur of bel of mail ons 0118 614299