Voor alle inwoners van de gemeente Veere is het mogelijk om een gratis energiegesprek aan te vragen met een energiecoach. In een energiegesprek krijgt u inzicht in uw energierekening, uw energieverbruik en energiebesparende maatregelen.
Een energiecoach komt gratis en vrijblijvend bij u thuis op een door u gekozen moment. De energiecoach geeft u inzicht in uw energierekening en uw energieverbruik. U krijgt uitleg hoe u dingen net even anders kan doen voor een lager energieverbruik. De energiecoach is een vrijwilliger die getraind is (en het leuk vindt) om informatie te geven over energiebesparingen.
De energiecoach geeft niet alleen advies, de energiecoach kan u helpen een energievoucher aan te vragen ter waarde van € 250,-. Deze voucher is bij diverse bouwmarkten te gebruiken bij de aankoop van energiebesparende producten.
Als u geïnteresseerd bent in een afspraak met een energiecoach, dan kan u en afspraak maken via de pagina www.bespaarafspraak.nl/veere(externe link). U kan zelf de dag en het tijdstip uitkiezen dat het u het beste uitkomt. Als u liever telefonisch een afspraak maakt, kan dat bij de gemeente via telefoonnummer (0118) 555 444 tijdens kantooruren.
De aanslagen van de gemeentelijke- en waterschapbelastingen komen er weer aan.
Heeft u een laag inkomen en geen of weinig spaargeld? Dan kunt u misschien kwijtschelding krijgen. Dit vraagt u aan op de website van Sabewa.
Of u kwijtschelding krijgt, hangt af van uw inkomen, spaargeld (vermogen), gezinssituatie en woonlasten.
Hieronder staan de maximum bedragen die u als vermogen mag hebben. Met vermogen bedoelen we: geld op uw bankrekening of spaarrekening, of waardevolle bezittingen (bijvoorbeeld een auto).
De vermogensnormen zijn:
Echtparen: € 4.350
Alleenstaande ouder: € 3.950
Alleenstaande: € 3.275
Hulp nodig bij aanvragen kwijtschelding?
Neem gerust contact met ons op. De SCW heeft veel ervaring met het aanvragen van kwijtschelding. En kan u ook helpen als u geen Digid heeft.
Het Tijdelijk Noodfonds Energie is er voor huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening. Het Noodfonds helpt je om energieschulden te voorkomen. Begin met de situatie check. Dan krijg je advies over het doen van de aanvraag. Hulp nodig bij de aanvraag? Neem gerust contact op met ons.
Heeft u een laag inkomen en wilt u voor lage kosten uitgebreid verzekerd zijn?
Dan is de Collectieve Zorgverzekering Gemeenten (CZG) misschien iets voor u. Deze verzekering bieden de Walcherse gemeenten/Orionis aan samen met zorgverzekeraar CZ.
Alle inwoners van Walcheren met een laag inkomen kunnen een Collectieve Verzekering van de Gemeente (CZG) afsluiten bij CZ. Het maakt niet uit of u een uitkering of salaris heeft. Uw voordeel:
• korting op de premie van de aanvullende verzekering
• een uitgebreide dekking van ziektekosten
Welke aanvullende verzekering?
Het is een goed idee om ieder jaar te kijken welke verzekering het beste bij u past. Zo zorgt u ervoor dat u verzekerd bent voor de dingen die u nodig hebt. Vanaf 16 november kunt u daar de website van Gezond Verzekerd voor gebruiken.
Bent u van plan over te stappen van zorgverzekeraar of uw polis te veranderen? Dan moet u dat voor 1 januari 2024 doen.
Het Tijdelijk Noodfonds Energie gaat in 2024 voor de 2e keer open om huishoudens met een lager inkomen en een hoge energierekening te helpen. In vergelijking met 2023 komen mensen eerder in aanmerking voor hulp: mensen met een laag inkomen (tot 130% sociaal minimum) kunnen steun aanvragen als zij 8% van hun inkomen kwijt zijn aan de energierekening. In 2023 was dit 10%. Voor mensen met een laag middeninkomen (tot 200% sociaal minimum) ligt deze grens op 10% van het inkomen, in plaats van 13% vorig jaar.
Tevens neemt het Noodfonds meerdere maatregelen om de toegankelijkheid en de dienstverlening te verbeteren. Het Noodfonds wil er zo voor zorgen dat het voor huishoudens gemakkelijker is om een aanvraag te doen en dat de doorlooptijden worden verkort. Het Noodfonds wil er zo voor zorgen dat meer huishoudens in staat zijn om zelfstandig een aanvraag te doen.
In 2023 hebben ruim 50.000 huishoudens steun vanuit het Noodfonds ontvangen. In totaal is er € 43,7 miljoen uitgekeerd. Energieleveranciers, Budget Energie, Essent, ENGIE, Eneco, Greenchoice, Innova, Pure Energie, Vattenfall en Vrij op Naam, en de Rijksoverheid hebben voor komend jaar steun toegezegd aan het fonds met een totale bijdrage van € 60 miljoen.
Hoe kom je in aanmerking?
Om in aanmerking te komen voor steun wordt er komend jaar gekeken naar de hoogte van de energierekening ten opzichte van het inkomen. De volgende huishoudens kunnen steun krijgen van het Noodfonds:
Het huishouden heeft een bruto-inkomen van maximaal 200% van het sociaal minimum. De bedragen zijn inclusief 8% vakantiegeld en exclusief toeslagen.
Huishoudens hebben zelf een energiecontract voor gas, stroom en/of stadswarmte bij een energieleverancier. De rekening is (afhankelijk van het inkomen) hoger dan 8 tot 10% van het gezamenlijk bruto-inkomen.
Het Noodfonds betaalt het deel van de maandelijkse energierekening dat meer is dan 8 tot 10% van het gezamenlijk bruto-inkomen van een huishouden.
Een huishouden kan een bijdrage aanvragen voor de daaropvolgende 6 maanden.
De exacte voorwaarden zullen bij heropening in januari worden toegelicht.
Aanvragen
Het Noodfonds bereidt sinds de besluitvorming in september van het Rijk en energieleveranciers de heropening voor. De aanvraagprocedure is sindsdien in ontwikkeling. Op de website van het Noodfonds kunnen geïnteresseerden zich alvast aanmelden om direct op de hoogte gesteld te worden zodra het Noodfonds opengaat. Naar verwachting gaat het Noodfonds in de loop van januari 2024 open en kun je een aanvraag doen tot eind maart 2024.
Doe en denk je mee met ons mee? We hebben plaats voor nieuwe leden uit gemeenten Vlissingen en Veere. Maar reageer ook gerust als je in gemeente Middelburg woont. De SCW komt op voor de belangen van cliënten van Orionis (bijstandsgerechtigden en alle Walcherse minima, maar bijvoorbeeld ook mensen die beschut werken.) Dat doen we door overleg met en adviezen aan Orionis en de Walcherse gemeenten. Ook bieden we hulp, informatie en advies aan clienten via onze spreekuren. Zo spreken en helpen we veel mensen uit de doelgroep. Dat helpt ons ook bij het bundelen van signalen. De SCW biedt een fijn team met behulpzame leden. Er zijn verschillende manieren waarop je je bij de SCW kunt inzetten. Je krijgt de gelegenheid om workshops te volgen om je kennis te vergroten. Er is een kostenvergoeding en er wordt bijvoorbeeld een laptop/tablet voor de vrijwilligerswerkzaamheden beschikbaar gesteld. (Reële extra kosten kunnen gedeclareerd worden.) Voorafgaand aan het lidmaatschap is er een kennismakingsperiode waarin we samen ontdekken of het lidmaatschap iets voor je is. Spreekt dit je aan? Neem dan eens contact op via het vacatureformulier. De SCW is een vertegenwoordiging voor en door cliënten. Wij nodigen dan ook nadrukkelijk cliënten uit om te reageren op de vacature!
Kom je er met de zorgverzekeraar niet uit?
SKGZ is door de overheid aangewezen als officiële geschilleninstantie voor de zorgverzekeringen. Lees meer.
Sinds 1 januari 2024 heeft elke gemeente een meldpunt voor ongewenst verhuurgedrag. Hier kunnen huurders of woningzoekenden (anoniem) terecht met vragen of klachten over het gedrag van hun verhuurder.
Krijgt u wat boodschappen of geld als extraatje of om u te helpen? Dit is een gift. U hoeft dit pas door te geven aan Orionis als de gift meer is dan € 1200 per kalenderjaar. Giften van bijvoorbeeld de Voedselbank, stichting Riki en Leger des Heils tellen niet mee en hoeft u niet door te geven. De regels over giften en bijstandsverlening staan in beleidsregels. Deze beleidsregels zijn gepubliceerd en te lezen op de website overheid.nl
Het giftenbeleid regelt de voorwaarden en het bedrag aan giften dat wordt vrijgelaten. En wanneer smartegelden en schadevergoedingen worden vrijgelaten. Het is geen minimaregeling.
Het Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) helpt burgers, bedrijven en organisaties bij het corrigeren van een fout in een overheidsregistratie. Als u denkt dat er iets mis is met uw gegevens, neemt u altijd eerst contact op met de organisatie die verantwoordelijk is voor die gegevens. Komt u er niet uit? Meld u dan bij het MFO.