Bereid je goed voor op het gesprek
- Neem een goede vriend, kennis of familielid die jou kan ondersteunen (vertrouwenspersoon) mee naar de gesprekken met de casemanager.
- Schrijf alles op wat er wordt gezegd.
- Je mag het (telefoon)gesprek opnemen. Let op: je mag de opnames niet verspreiden via internet, sociale media of op een andere manier.
- Zeg geen dingen toe zonder na te denken.
Tips voor tijdens het gesprek
- Vraag om toelichting. Wat is het doel van de plaatsing? Gaat het om een tegenprestatie, een participatieplaats of een ander traject?
Stel vragen: - Waarom is dit de beste oplossing? Hoe lang gaat dit duren? Waarom is dit maatwerk?
- Wordt er voldoende rekening gehouden met jouw persoonlijke omstandigheden? Denk aan gezondheid, duur werkloosheid, opleidingen en ervaringen.
- Is het niet eigenlijk gewoon werk waar anderen wél voor betaald krijgen?
- Kom je in aanmerking voor de bijverdienregeling of een premie? Krijg je een reiskostenvergoeding?
- Krijg je recht op verlof/vakantie?
- Krijg je gelegenheid om te solliciteren of moet dat in ‘eigen’ tijd?
Voordat je bezwaar aantekent
- Vraag eerst om bedenktijd. Weiger niet meteen de beslissing van de gemeente, want dan kun je een straf opgelegd krijgen.
- Vraag om het besluit op papier zodat je in bezwaar kunt gaan.
- Ben je het niet eens met het aangeboden traject? Dan kun je actie ondernemen.
- Maak bezwaar tegen de inhoud: waarom is het voorstel van de gemeente niet goed voor jou, gezien jouw omstandigheden?
- Ga zo nodig onder protest aan het werk, terwijl je het bezwaar afwacht. De rechter toetst pas achteraf en dan moet er eerst bezwaar zijn ingediend!
- Bezwaar maken kan bij elke stap als de gemeente zich niet aan de regels houdt.
Je hebt recht op:
- bekijken van je persoonsgegevens
- bekijken van je klantdossier
- om gegevens te laten wissen