- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
De ZBBUZZ heeft 3 functies:
Informatiepunt Digitale Overheid
De ZBBUZZ is een informatiepunt bedoeld voor mensen die moeite hebben met het vinden van overheidsinformatie. Bijvoorbeeld huur- en zorgtoeslag, rijbewijs, (verkeers)boetes, pensioen en uitkering. Medewerkers helpen je met het vinden van informatie op internet en verwijzen door naar de juiste instanties. Wij vullen zelf geen formulieren in. Als blijkt dat de klant dit niet zelfstandig kan, dan verwijzen wij hem/haar door naar één van onze samenwerkingspartners, bijvoorbeeld de Sociale Cliëntenraad, Maatschappelijk Werk Walcheren of de Gemeente Noord-Beveland.
Digidesk
Je kunt vragen stellen over je smartphone, tablet, e-reader of laptop.
Bijvoorbeeld:
- hoe zet ik foto's van mijn telefoon op mijn laptop?
- Hoe kan ik ebooks van de Online Bibliotheek downloaden?
Om goed geholpen te worden is het handig dat je je apparaat meeneemt naar de bus.
Taalhuisloket
In de ZBBUZZ kun je terecht als je beter Nederlands wil lezen, spreken en schrijven. De medewerkers weten waar je een taalcursus of een taalmaatje vindt. Ook kun je informatie krijgen als je als taalvrijwilliger aan de slag wil.
Hier ziet kunt u zien waar de ZBBUZZ rijdt en wanneer: Het rooster van de ZBBUZZ.
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
Op 1 januari wordt de vereenvoudiging van de Wajong doorgevoerd. Het is daarna niet meer mogelijk om een overstap te maken van de oude Wajong naar de Wajongregeling 2010. Overstappen kan voor werkenden financieel zeer voordelig uitpakken. Je krijgt dan een betere aanvulling naast het loon voor je werkzaamheden. Je moet dit wel regelen VOOR 1 oktober 2020.
Wanneer aanvragen?
Het UWV geeft aan dat het verstandig is om voor 1 oktober een aanvraag voor de overstap in te dienen. Er volgt dan een uitnodiging voor een gesprek met een arbeidsdeskundige. In dit gesprek wordt toegelicht wat de overstap betekent financieel en op het gebied van rechten en plichten. Daarna heb je 1 week de tijd om een beslissing te nemen. Als je beslist om over te stappen wordt dit met ingang van de 1e van de volgende maand gerealiseerd.
Waarom is dit belangrijk?
De overstap naar de Wajongregeling 2010 kan leiden tot een aanvulling op je loon uit de Wajong tot het wettelijk minimumloon per maand en dit is vaak (flink) meer dan als je in deeltijd werkt met de oude Wajong van voor 2010.
Wanneer niet aanvragen?
-Als je werkt met een aanvulling van de oude Wajong (voor 2010) en een maatmanwissel hebt, dan is het waarschijnlijk niet lonend om over te stappen.
-Als je niet werkt, dan is het niet interessant om over te stappen.
-Als je wel werkt maar minder verdient dan 20% van het wettelijk minimumloon, dan loont het niet om over te stappen.
Bij twijfel? Vraag een gesprek aan!
Als je niet zeker weet of de overstap je financiële situatie verbetert, dan is het verstandig om toch een gesprek aan te vragen bij het UWV. Hier wordt voorgerekend wat het je oplevert en of er iets in je situatie van rechten en plichten verandert. Daarna heb je een week de tijd om te beslissen of je wel of niet wilt overstappen. Je kan dus altijd beslissen om het niet te doen.
Meer informatie vind je hier.
Bron: Iederin
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
Zeeuwen die door de coronacrisis moeite hebben om hun gemeentelijke en waterschapsbelastingen te betalen, krijgen meer lucht. Het was al mogelijk om uitstel van betaling te krijgen tot 1 juli. Die termijn wordt verlengd tot 1 september. Lees meer...
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
Het aantal mensen dat in armoede leeft kan flink afnemen, als de overheid het beleid omgooit. Maar dat kost wel geld en banen, schrijven het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en Centraal Planbureau (CPB) in een omvangrijke studie naar de effecten van het Nederlandse armoedebeleid.
De voornaamste oorzaak van de groeiende armoede is volgens SCP en CPB de jaarlijkse verlaging van de bijstandsuitkering die door de overheid in 2011 is ingezet. Die maatregel is bedoeld om het inkomensverschil tussen werk en bijstand groter te maken, waardoor het meer loont voor mensen om vanuit de bijstand aan het werk te gaan.
Als de verlaging van de bijstand al volgend jaar zou stoppen in plaats van in 2035 - zoals nu de bedoeling is - dan lopen mensen in de bijstand bijna 50 procent minder risico op een leven in armoede, concluderen de onderzoekers. Lees meer...
Bron: NOS
Met het huidige kabinetsbeleid neemt de armoede in Nederland de komende jaren met ruim een kwart toe. De stijging van armoede komt met name door de verlaging van de bijstand tot en met 2035. Dit terwijl armoede in Nederland een hardnekkig probleem is dat de kwaliteit van leven voor circa één miljoen mensen dagelijks ondermijnt. Dit is nog zonder de effecten van de coronacrisis mee te rekenen. Gerichte maatregelen om armoede te verminderen zoals de verhoging van de bijstand, zijn effectief, maar kosten geld en vaak banen blijkt uit het zojuist verschenen onderzoek Kansrijk Armoedebeleid van het Centraal Planbureau (CPB) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
Bron: SCP
Lees hier de publicatie Kansrijk Armoedebeleid
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
In de Participatiewet zijn bloedverwanten in de tweede graad, zoals broer en zus of grootouder en kleinkind, bij een beroep op bijstand uitgezonderd van de gehuwdennorm als ze een gezamenlijke huishouding voeren en er bij een van hen sprake is van een indicatie langdurige zorg.
Eind 2016 bestempelde de CRvB dit onderscheid in de Participatiewet als discriminatoir. Ze oordeelde dat de uitzondering daarom ook moest gelden voor alle andere personen die een gezamenlijke huishouding voeren en waarvan er één langdurige zorgbehoefte heeft. De Hoge Raad bevestigde vervolgens in zijn arrest de discriminatie, maar vernietigde het oordeel van de CRvB als zijnde duidelijk in strijd met het uitgangspunt in de Participatiewet.
Staatssecretaris Van Ark sluit aan bij het arrest van de Hoge Raad dat aangeeft dat een uitbreiding van de uitzondering naar ook niet-bloedverwante personen die een gezamenlijke huishouding voeren, strijdig is met het uitgangspunt van de Participatiewet om bij de beoordeling van het recht op bijstand in situaties van een gezamenlijke huishouding rekening te houden met de middelen van de partner, ongeacht de graad van verwantschap. De Participatiewet biedt overigens de mogelijkheid om bij individuele schrijnende gevallen financiële hulp te bieden.
Gevolgen
Nu de specifieke bepaling in de Participatiewet blijft bestaan, zullen gemeenten en de SVB zich aan de letter van de nu geldende wet moeten houden en de uitzondering langdurige zorgbehoefte alleen op samenwonende bloedverwanten in de tweede graad kunnen toepassen. De rechter zal bij een eventuele volgende zaak opnieuw uitspraak doen. Hierbij heeft de rechter de keuze tussen het toepassen van de uitzonderingsbepaling op ook samenwonende niet-bloedverwanten, of het geheel buiten toepassing laten van de uitzonderingsbepaling.