- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
Als u een bijstandsuitkering aanvraagt of al heeft;
Heeft u recht op alimentatie dan moet u dit bij de gemeente melden. De alimentatie wordt verrekend met de uitkering. De gemeente int de alimentatie niet. Als uitkeringsgerechtigde moet u dit zelf doen.
Opeisen alimentatie
Als u ex-partner weigert alimentatie te betalen dan moet u de alimentatie op eisen; dit kunt u doen via een advocaat of via het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO).
Een advocaat berekent hiervoor kosten. Voor de kosten van de eigen bijdrage rechtshulp kunt u bijzondere bijstand aanvragen. Daarvoor moet u eerst contact opnemen met het juridisch loket. Via hen kan dan een diagnostiekdocument verkregen worden. Met dit document wordt de eigen bijdrage met €50,00 verminderd. Voor de resterende eigen bijdrage van €77,00 kan bij de gemeente bijzondere bijstand worden aangevraagd.
Het LBIO berekent geen kosten. Het LBIO kan ook ingeschakeld worden als uw ex-partner bij een al lopende alimentatie een betalingsachterstand van drie maanden heeft. Alle informatie over het LBIO vindt u op www.lbio.nl
Onderscheid partner- en kinderalimentatie
Er zijn 2 soorten alimentatie:
-Partneralimentatie (voor u als ex-partner)
-Kinderalimentatie (voor de kinderen)
Beide bedragen worden verrekend met uw bijstandsuitkering maar er zijn wel verschillen:
Partneralimentatie moet u voor de belastingdienst opgeven als inkomen. Dit geldt niet als u een bijstandsuitkering ontvangt en de partneralimentatie met uw uitkering wordt verrekend. Dan wordt de belasting over dit bedrag al afgedragen. Kinderalimentatie telt niet als inkomsten waarover belasting moet worden betaald. De kinderalimentatie wordt verrekend met de uitkering zolang uw kind nog geen 18 is. Daarna wordt dit bedrag niet meer verrekend omdat u dan voor de bijstandsuitkering geen alleenstaande ouder meer bent, maar een alleenstaande. De bijstandsnorm wordt daarop aangepast.
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
Een aantal Nederlandse gemeenten gebruikt algoritmes om te voorspellen welke burgers bijstandsfraude plegen. Ook Orionis doet mee aan dit experiment. In diverse artikelen in NRC en Binnenlands Bestuur staat vermeld dat de SCW hiervan op de hoogte is gesteld. ("Bij Orionis Walcheren is de cliëntenraad op de hoogte van dit experiment")
Dit is feitelijk onjuist:
De Sociale Cliëntenraad Walcheren is niet op de hoogte gebracht van dit experiment.
Dat is strijdig met de verordening die stelt dat de Sociale Cliëntenraad Walcheren betrokken moet worden bij voorbereiding, afstemming en totstandkoming van zaken waarmee cliënten rechtstreeks worden geconfronteerd en bij beleidsbeslissingen en beleidswijzigingen die van invloed zijn op de dienstverlening aan en de positie van de cliënt. De SCW moet de gelegenheid worden geboden hierover gevraagd of ongevraagd advies uit te brengen. Het Dagelijks Bestuur van Orionis draagt er zorg voor dat aan de SCW alle informatie wordt verstrekt die nodig is voor haar taakvervulling op een zodanig tijdstip dat er daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming.
Daarnaast het volgende: Het informeren van de cliëntenraad kan niet in de plaats komen van het toestemming vragen aan cliënten voor de verwerking van hun persoonsgegevens. Het informeren van een cliëntenraad vervangt niet de wettelijke verplichting tot het informeren van personen over de verwerking van hun persoonsgegevens.
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
Ruim 70 procent van de werkgevers die werknemers met loonkostensubsidie in dienst heeft zegt geen behoefte te hebben aan het nieuwe instrument loondispensatie. Tachtig procent van de werkgevers is positief tot zeer positief over het huidige instrument loonkostensubsidie. En ruim 60 procent heeft negatieve verwachtingen van het nieuwe instrument loondispensatie. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Cedris.
Bron: Divosa
- Gegevens
- Categorie: Nieuws en informatie
Een overheidsorganisatie (als Orionis) moet binnen een vastgestelde periode een beslissing nemen over uw aanvraag. Deze periode heet de beslistermijn. Voor sommige aanvragen ligt de beslistermijn vast in de wet. Is er geen wettelijke termijn voor uw aanvraag? Dan geldt een 'redelijke termijn'. Wat redelijk is, hangt af van de soort beslissing en hoe ingewikkeld de aanvraag of het bezwaar is. Een redelijke termijn kan variëren van enkele weken tot enkele maanden. De overheid moet in ieder geval binnen 8 weken een besluit nemen of een nieuwe beslistermijn bekendmaken.
Beslistermijn voor bezwaren
Een voorbeeld van een bezwaar is een bezwaar tegen de hoogte van een subsidie. Er is een wettelijke termijn waarbinnen de overheid op uw bezwaar moet reageren. In de meeste gevallen is dit 6 weken. Bij inschakeling van een bezwaarschriftenadviescommissie is dit doorgaans 12 weken.
Let op: op grond van bijzondere wetgeving gelden soms andere termijnen.
Uitstel beslistermijn
De beslistermijn kan in de meeste gevallen verlengd worden met maximaal 6 weken. Dit kan als de overheidsinstantie meer informatie nodig heeft, bijvoorbeeld van een buitenlandse instantie. De overheidsorganisatie moet u hierover informeren.
Lees meer: Orionis moet op tijd een beslissing nemen op uw aanvraag of bezwaar